Reklama towarzyszy nam na każdym kroku, należy więc zadać sobie pytanie co przyciąga nasz wzrok najbardziej? Na potrzeby tego wpisu skupiliśmy się na reklamie outdoorowej: wiaty przystankowe, billboardy, megaboardy, plakaty czy nawet reklama umieszczana na autobusach komunikacji miejskiej. Nasz wzrok przyciągają obrazy kreatywne, nietypowe, wzbudzające skrajne emocje. Kluczową rolę w tym przypadku ogrywa fotomontaż. Wybraliśmy przykłady kilku kampanii reklamowych, które najlepiej, naszym zdaniem, pokazują możliwości oraz rolę jaką odgrywa w kampaniach reklamowych kreacja graficzna.
Fotomontaż to obraz graficzny utworzony z kompozycji innych elementów graficznych takich jak: fotografie, ilustracje, wydruki itp. Obecnie z racji łatwego dostępu do oprogramowania graficznego do ich tworzenia używa się komputerów. Pierwszy fotomontaż artystyczny wykonał Picasso w 1912 roku, od tamtej pory technika ta zyskuje na popularności i obecnie jest szeroko stosowana w reklamie.
Uwzględniając jako kluczowy aspekt reakcję przechodnia obserwującego przykładową reklamę – agencje reklamowe posługują się „ścieżką oka”, co w marketingu nazywa się eye tracking’iem. Badania te pokazują jakie obrazy oraz elementy przyciągają wzrok odbiorcy w pierwszej kolejności oraz jakie informacje zostają przez niego pomijane. Pozostając przy psychologii marketingu warto zauważyć, że ludzkie oko reaguje na obrazy wzbudzające skrajne emocje.
W kampaniach społecznych najczęstszą emocją, którą twórcy próbują wzbudzić jest strach, następnie ciekawość. Producenci artykułów spożywczych stawiają na wywołanie pozytywnych odczuć kojarzących się z ich produktem np. pobudzenie apetytu, zaś producenci artykułów przemysłowych na ukazanie wyjątkowości, użyteczności oraz niezbędności ich produktu. Fotomontaż daje więc branży kreatywnej ogromne pole do popisu w tworzeniu obrazów nierzeczywistych, karykaturalnych bądź efektów trudnych do uzyskania np. poprzez charakteryzację. Dobry fotomontaż jest błyskotliwy oraz budzi w odbiorcy refleksję.
„Światem rządzi wyobraźnia.”
Napoleon Bonaparte
Skupmy się więc na wartych uwagi fotomontażach w reklamie oraz kampaniach społecznych, które na długo zostają zapamiętane przez potencjalnego odbiorcę.
1. Kampania społeczna – SWEET KILLS
Akcja „Sweet Kills” osiągnęła ogromny sukces w internecie. Przedstawia skutki obżerania się słodyczami – cukrzycę stopnia drugiego. Na pierwszy rzut oka plakaty przedstawiają głębokie, odrażające rany, dopiero po dokładniejszym przeanalizowaniu grafik można dostrzec ciastka, owoce oraz kremy znajdujące się wewnątrz ciała.
Żródło: www.ufunk.net/design/sweet-kills
2. Kampania reklamowa na rzecz zdrowia: „RAK MOŻE BYĆ RÓWNIEŻ UKRYTY I PO PROSTU O NIM NIE WIESZ”
Brazylijskie Central Nacional Unimed stworzyło kampanię dot. walki z nowotworami. Fotomontaże przedstawiają fakturę sierści wybranych zwierząt – tygrysa, zebry, lamparta oraz krowy. Po dokładniejszej analizie plakatów zauważamy nagromadzone na sierści bezkręgowce czy gady. Pojawiająca się refleksja jest więc prosta – „często nie dostrzegamy niebezpieczeństwa”.
3. Kampania reklamowa rosyjskiej firmy CURTIS TEA
Producent herbat znalazł idealny sposób na przedstawienie linii smakowych herbat, owoce filiżanki oraz dzbanki to bardzo dobry pomysł na wzbudzenie w potencjalnym kliencie chęci na herbatę. Pachnie od samego patrzenia!
Źródło: http://temandesign.tumblr.com/post/57069985751/flopie-je-fouine-un-service-%C3%A0-th%C3%A9-comestibl
4. Kampania reklamowa DLA FIRMY ORBIT
Jak pozbyć się przykrego zapachu z ust po jedzeniu? Gumy orbit o smaku owoców na grafikach robią to „dosłownie”.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/37791831/Orbit-face-it-with-orbit
5. Kampania reklamowa TAMPAX COMPAK
Główną podpowiedzią na przedstawionym plakacie jest logo marki, widząc je wszystko staje się jasne. Reklama rozwiewa wątpliwości do skuteczności produktu oraz wzbudza zaufanie.
Źródło: http://www.photovideoedu.com/Portals/0/Interviews/Vincent_Dixon_interview_2.jpg
6. Kampania reklamowa MIDAS ART STUDIO dla LAN AIRLINES PERU
Grafiki prezentują kraje, które możemy odwiedzić dzieki LAN AIRLINES z Peru. Na potrzeby kampanii przygotowano aż 15 fotomontaży.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/29240291/LAN-Peru-2013
Na koniec warto zwrócić uwagę na producentów alkoholi, gdzie fotomontaż występuje najczęściej. Zwykle prezentuje się na nich główne cechy kraju pochodzenia alkoholu bądź składniki z jakich jest produkowany. Popularne jest wywoływanie w odbiorcy uczucia orzeźwienia, które wzmaga chęć kupna.