Projektowanie logo – jak to zrobić dobrze? Logo – czyli znak towarowy to charakterystyczna forma graficzna, która służy do identyfikacji marki czy przedsiębiorstwa. Logo jest swojego rodzaju wizytówką, dlatego powinno być wyjątkowe, zapadające w pamięci oraz łatwe do naniesienia na te mniejsze i większe nośniki reklamowe.
Nie ma ściśle przyjętych złotych zasad co do projektowania logo, ale projektanci w wielu kwestiach są zgodni i należy się ich trzymać by osiągnąć sukces przy tworzeniu znaku towarowego. Wiele osób zaczynających przygodę z grafiką komputerową decyduje się na tworzenie logo, ponieważ na pierwszy rzut oka (biorąc pod uwagę znajomość programów do grafiki wektorowej) wydaje się być czymś prostym. Nic bardziej mylnego. Projektowanie logo to proces długotrwały, wymagający otwartego umysłu oraz umiejętności obserwowania.
Przygotowaliśmy kilka punktów, których warto się trzymać przy pracy nad znakiem towarowym.
By zacząć pracę nad znakiem towarowym konieczna jest wiedza nt. jego budowy. Niestety wiele osób stosuje błędne nazewnictwo co może komplikować sprawę. Logo składa się z sygnetu oraz logotypu, czasem dodaje się do niego tagline/claim, który jest sloganem reklamowym. Warto zaznaczyć, że podana budowa logo jest tylko założeniem. Logo może występować w formie samodzielnego logotypu (Coca-Cola, FedEx, Empik) lub jako samodzielny sygnet (Apple, Mercedes, Nike).
Należy wziąć pod uwagę specyfikę branży, klienta do którego chcemy trafić oraz logo konkurencji. Warto pamiętać, że stylistyka w zależności od rodzaju działalności powinna na pierwszy rzut oka mówić o tym czym się zajmujemy. Możemy zauważyć, że branża spożywcza lubi zwracać uwagę, zazwyczaj spotkamy znaki towarowe pisane masywną czcionką, zawierające bardzo proste sygnety, wyraźną kolorystykę. W przypadku branży odzieżowej fonty szeryfowe będą najpopularniejsze, a sygnety (jesli w ogóle wystepują) są bardzo minimalistyczne, kolorystyka zazwyczaj jest znikoma. Dobrym przykładem jest również branża cukiernicza gdzie spotkamy lekkie pisane kursywą fonty, zazwyczaj uzupełnione o ozdobne podkreślenie, kolorystyka w wiekszości przypadków jest stonowana. Warto wiedzieć jaki kierunek obrać by ułatwić klientowi identyfikację marki.
Nieodłącznymi atrybutami każdego grafika są: kartka i ołówek. Prace nad logo należy rozpocząć od szkicy, skompletować symbole, które kojarzą się z marką. Następnie ekperymentujemy. Warto przyjąć kilka wariacji danego znaku, bądź łączyć ze sobą dwa symbole określające obszar naszych działań.
zdjęcie: https://www.behance.net/gallery/36957169/Long-Van-Group-Brand-identity
Client: Long Van Group, Branding Agency: Bratus, Motion Graphic: Redcat Motion
I. Od skanu do wektoru
Podstawowym filarem tworzenia logo jest obsługa programu do tworzenia grafiki wektorowej, najpopularniejszymi są: Adobe Illustrator oraz Corel. Logo będące rastrem jest niedopuszczalne i klient zawsze powinien otrzymać od nas wersje logo wektorowego w rozszerzeniach np. .ai, .eps, .svg, .cdr. Skanujemy nasze szkice i przystępujemy do odtworzenia logo w komputerze. Przy obłych sygnetach ważne jest by opierać wszystkie kształty na kole (przykład poniżej), dzięki tej technice uzyskamy przejrzystość i idealnie równe kształty.
zdjecie: https://www.pinterest.com/
II. Typografia
Jeśli nie jesteśmy kaligrafem ani typografem i nie jest to nasza mocna strona na pewno nie uwzględniliśmy tekstu tworząc szkic. Warto pomysleć nad autorską typografią w logo i próbować stworzyć ją samodzielnie. W innym wypadku sięgamy do zbiorów fontów, polecamy stronę dafont.com, należy jednak pamiętać, że przed pobraniem każdego pliku jesteśmy zobowiązani zapoznać się z licencją producenta i upewnić czy nie musimy dokonać jej zakupu. Pobieramy pasujące do naszej branży fonty i w jednym pliku porównujemy naszą nazwę w kilku wersjach.
zdjęcie: https://www.behance.net/gallery/36957169/Long-Van-Group-Brand-identity
Client: Long Van Group, Branding Agency: Bratus, Motion Graphic: Redcat Motion
Kolor ma bardzo duże znaczenie w tworzeniu znaku towarowego. Każda barwa inaczej oddziałuje na klienta, warto więc znać ich specyfikę by łatwiej podjąć decyzję. Należy pamiętać, że warto ograniczyć się do maksymalnie 3 kolorów w jednym logo. Dlaczego? Z bardzo prostych przyczyn, druk (min. na tkaninach) może być droższy przy większej ilości kolorów, szeroka paleta może również rozpraszać uwagę klienta, co za tym idzie – firma nie zostanie łatwo zidentyfikowana. Poniżej prezentujemy przykłady światowych projektów logo i ich wybór co do kolorystyki. Pamiętajmy że w projektowaniu znaku towarowego nie maprzypadków.
Na początku powiedzieliśmy, że logo jest wymagającym projektem. Tworząc je należy pamiętać o zasadach projektowania , ponieważ wielu z nich nie można pominąć. Polecamy przejrzeć księgi znaku logo warte uwagi, ponieważ pomaga to zrozumieć budowę znaków, dobór kolorów oraz przyjmowane proporcje.
Powodzenia w projektowaniu!