Każda marka stale pracuje nad swoją wyjątkową historią, wartościami jakie ma reprezentować oraz wyróżnieniem się na tle konkurencji. Podstawowym działaniem każdej firmy jest branding, który pozwoli umocnić markę. W jego skład wchodzi: logo, kolorystyka, slogan, motto, melodia itp. Firmy posiadające długi staż wykorzystują rebranding (lifting elementów komunikacji marki) i redesign (lifting wizerunku graficznego) w celu przyniesienia korzyści marce. Redesign stosuje się w firmach, których wizerunek graficzny potrzebuje odświeżenia. Robi się to ze względu na zmiany w trendach graficznych. Całkowita zmiana, bądź korekta logo bardzo często ciągnie za sobą chęć pozyskania nowych klientów oraz ma budzić zaufanie wśród dotychczasowych. Obecnie potrzeba nowatorskości jest duża, dlatego dąży się do jak najlepszego pierwszego wrażenia i koryguje się dotychczasowy wadliwy bądź szablonowy design. Najwięcej zmian przeszły długo istniejące firmy, zazwyczaj ich pierwsze logo było bardzo skomplikowane i zmiany były konieczne, mówimy tu o logo firm takich jak Apple, Microsoft czy Canon. Przygotowaliśmy obszerny materiał przedstawiający zmiany w logo dużych firm oraz prezentujemy historię ich powstawania jak i redesignu.
1. APPLE
Przedstawiało Isaaca Newtona siedzącego pod jabłonią, było to odwołanie do powstania teorii grawitacji. Jabłko w tym przypadku jest symbolem początku, idei, nowego odkrycia. Ze względu na skomplikowaną formę pierwotnego logo, zmieniono je na prosty, kolorowy symbol przedstawiający nadgryzione jabłko, jego autorem jest Rob Janoff. Kolorowe pasy w logo z 1977 roku najprawdopodobniej miały odwoływać się do kolejnego odkrycia Newtona jakim było rozszczepienie wiązki światła w pryzmacie oraz przedstawiać Aple II jako urządzenie generujące kolory (8-bitowy komputer domowy opracowany w latach 70). W roku 1998 firma zdecydowała się na logo w stylu „high-tech” pozostawiając tylko czarne symboliczne jabłko. W kolejnych latach subtelnie nadawano mu efekt 3d, który pozostał do dziś.
2. MICROSOFT
Microsoft jest bez wątpienia jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, większość osób widzi popularne logo codziennie gdy korzysta z komputerów domowych. Logo z roku 1975 odnosiło się do stylu lat 70 i 80, wykorzystano efekt „dyskoteki”. Redesign wykonywany na przestrzeni lat 1980-1982 pokazuje, że szukano odpowiedniej typografii. Logo z roku 1982 charakteryzuje się fantazyjną literą O, nazywano go „blibbet logo”, natomiast w tym z 1994 roku odsłonięto nowy projekt nazywany „Pacman logo” ze względu na wycięcie w literze O, zaprojektował je Scott Baker używając czcionki Helvetica Italic mającej wyrazić „ruch” oraz „prędkość”. W obecnie funkcjonującym projekcie logo powstałym w 2012 roku odniesiono się do wszystkim znanego „Windowsa” i umieszczono w nim symbol okna składającego się z 4 kolorowych kwadratów.
3. CANON
W 1933 roku rozpoczęto produkcję kamer pod nazwą „Kwanon”. Kwanon to buddyjska bogini miłosierdzia oraz życzliwości, tytuł firmy miał urzeczywistnić wizję spółki jako „najlepszych aparatów na świecie”, pierwotne logo (1934) było grawerowane jednak nie wydane na rynku. Firma w 1935 roku zarejestrowała nazwę „Canon” jako oficjalny znak towarowy, rebranding w tym przypadku był wykonany odpowiednio, nowa nazwa szybko zaczęła funkcjonować, zasługą tego była mała różnica w wymowie starej oraz nowej firmy. Obecne logo funkcjonuje już 81 lat i jest znane na całym świecie. Występuje w wersji w kolorze czerwonym.
4. FIREFOX
Pierwsze logo firmy Firefox swoje początki ma pod nazwą Phoenix. Przestawiało feniksa w płomieniach, ikona miała być symbolem szybkości w przeglądarkach. Niestety ze względu na zastrzeżone już wcześniej przez inną firmę prawa do nazwy, twórcy Firefoxa byli zmuszeni do zmiany. Drugą nazwą jaką wprowadzono była „Mozilla Firebird”, po czasie ponownie wystąpiły problemy pod kątem prawnym. Trzecią nazwą jest obecnie nam znana Mozilla Firefox. Logo, które powstało w roku 2003 miało symbolizować globalny zasięg oraz prędkość „ognistego lisa”. W kolejnych latach odświeżano znak: był rozjaśniany, pozbawiany detali, zmieniano położenie kuli ziemskiej.
5. GOOGLE
Pierwotna nazwa stworzona przez założycieli Google to Googolplex (Googolplex to liczba, której zapis dziesiętny składa się z jedynki i googola zer), skrócono ją do googol jednak w wyniku pomyłki jednego z twórców przy wyszukiwaniu domeny wpisano google.com i pod taka nazwą wykupiono domenę. Zmiany w logo googla na przestrzeni lat kształtowały kolejność kolorów, jego lekkość oraz innowacyjność. Po 1999 roku logo otrzymało wyrafinowany wygląd w oparciu o krój Catull. W kolejnych latach pozbawiano je cieni oraz uwypukleń. Nowe logo google wykonano w kroju sans-serif, zmianę skomentował prezes spółki Larry Page wyjaśniając, że zmiana logo to zabawa i google nie chce stać się konwencjonalną firmą.
6. KODAK
Najwcześniejsze logo firmy przedstawiało trzy litery EKC w kole, znak ten utrzymał się na rynku dość długo bo aż 28 lat. W roku 1935 zaprojektowano żółty prostokąt z nazwą „Kodak” w środku. Modyfikowano kształt w jakim ma znaleźć się napis poprzez żółty narożnik po dwa prostokąty – żółty oraz czerwony z wpisaną w mniejszy literą K. Obecne logo zachowuje nowatorski oraz atrakcyjny wygląd jako czerwony logotyp.
Przedstawione przez nas zmiany w logo firm są w kilku przypadkach skróconą osią czasu, wiele firm wprowadzało dużą ilość odświeżeń znaku towarowego, którą nie sposób opisać. Jak widać na załączonych wyżej grafikach „poszukiwanie” wyjątkowego wzoru często trwało kilkanaście lat. A od firm takich jak Google zobaczymy w przyszłości na pewno nie jeden nowy znak firmowy.