Rola fotomontażu w reklamie. Przykłady i galerie zdjęć.

Reklama towarzyszy nam na każdym kroku, należy więc zadać sobie pytanie co przyciąga nasz wzrok najbardziej? Na potrzeby tego wpisu skupiliśmy się na reklamie outdoorowej: wiaty przystankowe, billboardy, megaboardy, plakaty czy nawet reklama umieszczana na autobusach komunikacji miejskiej. Nasz wzrok przyciągają obrazy kreatywne, nietypowe, wzbudzające skrajne emocje. Kluczową rolę w tym przypadku ogrywa fotomontaż. Wybraliśmy przykłady kilku kampanii reklamowych, które najlepiej, naszym zdaniem, pokazują możliwości oraz rolę jaką odgrywa w kampaniach reklamowych kreacja graficzna.

Fotomontaż to obraz graficzny utworzony z kompozycji innych elementów graficznych takich jak: fotografie, ilustracje, wydruki itp. Obecnie z racji łatwego dostępu do oprogramowania graficznego do ich tworzenia używa się komputerów. Pierwszy fotomontaż artystyczny wykonał Picasso w 1912 roku, od tamtej pory technika ta zyskuje na popularności i obecnie jest szeroko stosowana w reklamie.

Uwzględniając jako kluczowy aspekt reakcję przechodnia obserwującego przykładową reklamę – agencje reklamowe posługują się „ścieżką oka”, co w marketingu nazywa się eye tracking’iem. Badania te pokazują jakie obrazy oraz elementy przyciągają wzrok odbiorcy w pierwszej kolejności oraz jakie informacje zostają przez niego pomijane. Pozostając przy psychologii marketingu warto zauważyć, że ludzkie oko reaguje na obrazy wzbudzające skrajne emocje.

W kampaniach społecznych najczęstszą emocją, którą twórcy próbują wzbudzić jest strach, następnie ciekawość. Producenci artykułów spożywczych stawiają na wywołanie pozytywnych odczuć kojarzących się z ich produktem np. pobudzenie apetytu, zaś producenci artykułów przemysłowych na ukazanie wyjątkowości, użyteczności oraz niezbędności ich produktu. Fotomontaż daje więc branży kreatywnej ogromne pole do popisu w tworzeniu obrazów nierzeczywistych, karykaturalnych bądź efektów trudnych do uzyskania np. poprzez charakteryzację. Dobry fotomontaż jest błyskotliwy oraz budzi w odbiorcy refleksję.

„Światem rządzi wyobraźnia.”
Napoleon Bonaparte

Skupmy się więc na wartych uwagi fotomontażach w reklamie oraz kampaniach społecznych, które na długo zostają zapamiętane przez potencjalnego odbiorcę.

1. Kampania społeczna – SWEET KILLS
Akcja „Sweet Kills” osiągnęła ogromny sukces w internecie. Przedstawia skutki obżerania się słodyczami – cukrzycę stopnia drugiego. Na pierwszy rzut oka plakaty przedstawiają głębokie, odrażające rany, dopiero po dokładniejszym przeanalizowaniu grafik można dostrzec ciastka, owoce oraz kremy znajdujące się wewnątrz ciała.

 

 

Żródło: www.ufunk.net/design/sweet-kills

2. Kampania reklamowa na rzecz zdrowia: „RAK MOŻE BYĆ RÓWNIEŻ UKRYTY I PO PROSTU O NIM NIE WIESZ”
Brazylijskie Central Nacional Unimed stworzyło kampanię dot. walki z nowotworami. Fotomontaże przedstawiają fakturę sierści wybranych zwierząt – tygrysa, zebry, lamparta oraz krowy. Po dokładniejszej analizie plakatów zauważamy nagromadzone na sierści bezkręgowce czy gady. Pojawiająca się refleksja jest więc prosta – „często nie dostrzegamy niebezpieczeństwa”.

 

Źródło: http://www.dabriodabriodabrio.com/2012/07/central-nacional-unimed-cancer-can-also-be-hidden-and-you-just-dont-know/

3. Kampania reklamowa rosyjskiej firmy CURTIS TEA
Producent herbat znalazł idealny sposób na przedstawienie linii smakowych herbat, owoce filiżanki oraz dzbanki to bardzo dobry pomysł na wzbudzenie w potencjalnym kliencie chęci na herbatę. Pachnie od samego patrzenia!

 

Źródło: http://temandesign.tumblr.com/post/57069985751/flopie-je-fouine-un-service-%C3%A0-th%C3%A9-comestibl

4. Kampania reklamowa DLA FIRMY ORBIT
Jak pozbyć się przykrego zapachu z ust po jedzeniu? Gumy orbit o smaku owoców na grafikach robią to „dosłownie”.

 

Źródło: https://www.behance.net/gallery/37791831/Orbit-face-it-with-orbit

5. Kampania reklamowa TAMPAX COMPAK
Główną podpowiedzią na przedstawionym plakacie jest logo marki, widząc je wszystko staje się jasne. Reklama rozwiewa wątpliwości do skuteczności produktu oraz wzbudza zaufanie.

 

Źródło: http://www.photovideoedu.com/Portals/0/Interviews/Vincent_Dixon_interview_2.jpg

6. Kampania reklamowa MIDAS ART STUDIO dla LAN AIRLINES PERU
Grafiki prezentują kraje, które możemy odwiedzić dzieki LAN AIRLINES z Peru. Na potrzeby kampanii przygotowano aż 15 fotomontaży.

 

Źródło: https://www.behance.net/gallery/29240291/LAN-Peru-2013

Na koniec warto zwrócić uwagę na producentów alkoholi, gdzie fotomontaż występuje najczęściej. Zwykle prezentuje się na nich główne cechy kraju pochodzenia alkoholu bądź składniki z jakich jest produkowany. Popularne jest wywoływanie w odbiorcy uczucia orzeźwienia, które wzmaga chęć kupna.